به گزارش قدس آنلاین، یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تغییر ساز و کار هیئت خرید کتاب که مدتی است جلساتش برگزار نمیشود، گفت: در گذشته شیوه خرید کتاب اینگونه بود که در چهار گروه، کتابها بررسی و برای خرید معرفی میشدند. این کار باید تخصصیتر انجام شود، نمیشود تعداد زیادی کتاب را صرفا در چهار گروه و در یک جلسه بررسی و انتخاب کرد و برای خرید به ارشاد داد. ما گروهها را به ۱۱ یا ۱۲ افزایش دادیم و اعضای گروهها دارند انتخاب میشوند و به زودی اعلام خواهد شد که ناشران کتابهای خود را برای خرید به وزارت ارشاد تحویل ندهند زیرا از کتابهایی که اعلام وصول میشوند، انتخابها صورت میگیرد. با اینکار میخواهیم هزینه اضافهای بر دوش ناشران تحمیل نکنیم تا برای یک نسخه کار اضافهای انجام دهند.
او همچنین درباره انتقادهایی که درباره ضربه زدن نمایشگاه مجازی کتاب به کتابفروشیهای مستقل وجود دارد و اینکه بهتر نبود از فرصت نمایشگاهی این رویداد بیشتر استفاده میشد تا تکیه بر اعداد و رقمهای فروش کتاب، اظهار کرد: نکته درستی است، ما باید همه چرخههای نشر را دخالت بدهیم اما در فرایندهای حمایتی هنوز سامانهای که همه چرخههای در آن ورود داشته باشند و قابل شناسایی و حمایت باشند نداریم؛ یعنی هم پدیدآورندگان و هم ناشران و کتابفروشان و موزعان و خریداران کتاب. بنابراین باید به این سمت حرکت کنیم. نباید حمایت یک بخش به بخش دیگری ضربه بزند.
احمدوند سپس بیان کرد: اما واقعیتهای دیگری هم در جامعه وجود دارد یکی اینکه تعداد کتابفروشیهایمان و ویترینی که داریم پاسخگوی تعداد عناوین منتشرشده در سال نیست. حتی اگر بخواهیم از کتابفروشان هم حمایت کنیم، آنها نمیتوانند همه تولیدات را عرضه کنند؛ بسیاری از این تولیدات کتاب پرفروش نیستند و در طی سال مراجعه و مشتری زیادی ندارند و کتابفروشان هم ترجیح میدهند کتابهای پرفروش را بیاورند. بنابراین این کتابها از چرخه عرضه و فروش کنار میمانند، برخی از ناشران هم در حوزه کتابفروشی و توزیع حرفهای نیستند و کتابهایشان فرصت رسیدن به کتابفروشی را پیدا نمیکند. در واقع اینطور نیست که اگر ما از کتابفروشیها حمایت کنیم حتما از همه جریان نشر حمایت کردهایم زیرا خیلی از کتابها وارد این چرخه نمیشود.
معاون فرهنگی وزارت ارشاد ادامه داد: با توجه به اینکه تعداد کتابهایی که وارد چرخه توزیع نمیشود، قابل توجه است باید در طول سال فرصتی برقرار کنیم تا کتابهای ناشران و نویسندگان دیده شود که این موضوع حداقل حمایت از این بخش است. تصورم این است که بیش از ۴۰درصد تولیدات کشور وارد کتافروشیها نمیشود که عدد قابل توجهی است و بنابر این باید به اینها فرصت داده شود.
احمدوند درباره اینکه در نمایشگاه مجازی کتاب عکس جلد کتاب و مشخصات ظاهری آن به نمایش گذاشته شده و درباره کتاب اطلاعاتی ارائه نشده است و به نظر میرسد این موضوع وجه نمایشگاهی بودن را کمرنگ میکند، گفت: این درست است اما در همه امکانهای مجازی برای فروش کتاب اینطور نیست که شما بتوانید کامل کتاب را بشناسید، طبیعتا شناساندن کتاب و ترویج کتاب کار دیگری است و در نمایشگاه اتفاق نمیافتد. این اتفاق باید در بیرون از نمایشگاه بیفتد و ناشران با مخاطبان خود ارتباط برقرار کرده و کتابهای خود را معرفی کنند. البته در نمایشگاه هم بهتر است امکانهایی برای این کار فراهم شود.
منبع: ایسنا
انتهای خبر/
نظر شما